Rezerwaty przyrody

Rezerwat przyrody – w myśl Ustawy o ochronie przyrody obejmuje obszary zachowane w stanie naturalnym lub mało zmienionym, ekosystemy, ostoje i siedliska przyrodnicze, a także siedliska roślin, siedliska zwierząt i siedliska grzybów oraz twory i składniki przyrody nieożywionej, wyróżniające się szczególnymi wartościami przyrodniczymi, naukowymi, kulturowymi lub walorami krajobrazowymi.

Parki krajobrazowe

Park krajobrazowy jest tworzony w wyniku uchwały sejmiku województwa. Przed przyjęciem uchwały jej projekt musi być uzgodniony z miejscową radą gminy oraz z właściwym regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.

Obszary chronionego krajobrazu

W myśl Ustawy o ochronie przyrody "obszar chronionego krajobrazu obejmuje tereny chronione ze względu na wyróżniający się krajobraz o zróżnicowanych ekosystemach, wartościowe ze względu na możliwość zaspokajania potrzeb związanych z turystyką i wypoczynkiem lub pełnioną funkcją korytarzy ekologicznych".

Obszary Natura 2000

W skład obszarów NATURA 2000 wchodzą specjalne obszary ochrony siedlisk oraz obszary specjalnej ochrony ptaków.

Pomniki przyrody

Pomnik przyrody ustanowiony zostaje uchwałą rady gminy.

Użytki ekologiczne

Użytki ekologiczne to zasługujące na ochronę pozostałości ekosystemów, które mają znaczenie dla zachowania unikatowych zasobów genowych i typów środowisk, takich jak: naturalne zbiorniki wodne, śródleśne i śródpolne oczka wodne, kępy drzew i krzewów, bagna i torfowiska, wydmy, płaty nieużytkowanej roślinności, starorzecza, wychodnie skalne, skarpy, kamieńce itp.

Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Las w słoiku, czyli pracowity dzień w grupie 0 „B”

Las w słoiku, czyli pracowity dzień w grupie 0 „B”

W oddziale przedszkolnym szkoły podstawowej im. Karola Wojtyły w Pieckach odbyły się niecodzienne zajęcia z udziałem leśnika z Nadleśnictwa Strzałowo.

Podczas tego spotkanie zerówkowicze mieli okazję stworzyć własne ekosystemy w słoiku.
W fazie wstępnej zajęć  maluchy zapoznały się z różnymi gatunkami roślin leśnych, jakie można umieścić w słoiku.

Zerówkowicze mieli do wyboru szereg roślin o różnych właściwościach oraz inne komponenty leśne, tj. mech, kamienie, drewno, piasek, które służyły nie tylko jako elementy dekoracyjne, ale także jako naturalny składnik ekosystemów leśnych. Następnie każdy z młodych uczestników zajęć rozpoczął tworzenie własnego mikro ekosystemu w słoik. Każde dziecko wybrało samodzielnie rośliny i elementy dekoracyjne, a następnie umieściło je w słoiku według własnego pomysłu pamiętając o tym, żeby warunki wewnątrz słoika były odpowiednie dla roślin. W czasie procesu twórczego leśnik wyjaśnił im,  jak dbać o las w domu - jak często podlewać słoiki oraz jakie warunki świetlne i temperaturowe są niezbędne roślinom.
Każdy uczestnik zajęć mógł zabrać swój słoikowy las do domu i dalej się nimi opiekować. Zajęcia te pozwoliły dzieciom poznać różne gatunki roślin oraz dowiedzieć się, czym jest ekosystem leśny. Zajęcia wpłynęły także na  rozwój umiejętności manualne i kreatywność zerówkowiczów. Dodatkowo, słoikowe lasy stanowią piękną ozdobę dla domu lub klasy, a dzieci mogą być dumne z własnoręcznie wykonanego projektu.