Asset Publisher
Hodowla lasu
Hodowla lasu ma na celu zapewnienie ciągłości istnienia lasu przy jednoczesnym wykorzystaniu gospodarczym części biomasy - drewna.
Ogólne zasady gospodarki leśnej określa Ustawa o lasach - obowiązująca wszystkich właścicieli lasów, w myśl której należy działać wg następujących zasad:
- powszechnej ochrony lasów,
- trwałości utrzymania lasów,
- ciągłości i zrównoważonego wykorzystania wszystkich funkcji lasów,
- powiększenia zasobów leśnych.
Zasady hodowli szczegółowo omówione są w wewnętrznym dokumencie LP pt. Zasadach Hodowli Lasu (ZHL), obowiązującym w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe od 1.01.2012 r. ZHL są załącznikiem do Zarządzenia nr 53 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 21 listopada 2011 r. Przewodnim motywem ZHL jest wdrażanie półnaturalnej metody hodowli lasu, co oznacza stosowanie i wykorzystywanie procesów naturalnych, uzupełnianych i modyfikowanych dla osiągnięcia określonych celów.
Zabiegi hodowlane w nadleśnictwie Strzałowo prowadzone są wg następujących wyznaczników:
- preferowanie naturalnych sposobów odnawiania lasu,
- faworyzowanie rębni złożonych,
- kształtowanie właściwego składu gatunkowego na uprawach i w młodnikach,
- dostosowanie gatunków na mikrosiedliskach zgodnie z ich wymaganiami dotyczącymi żyzności i wilgotności gleby,
- ręczne wykonywanie pracy na obszarach z roślinnością chronioną.
Zestawienie zadań z hodowli lasu w Nadleśnictwie strzałowo w latach 2014-2023
ZASADY HODOWLI LASU
Asset Publisher
Las w słoiku, czyli pracowity dzień w grupie 0 „B”
Las w słoiku, czyli pracowity dzień w grupie 0 „B”
W oddziale przedszkolnym szkoły podstawowej im. Karola Wojtyły w Pieckach odbyły się niecodzienne zajęcia z udziałem leśnika z Nadleśnictwa Strzałowo.
Podczas tego spotkanie zerówkowicze mieli okazję stworzyć własne ekosystemy w słoiku.
W fazie wstępnej zajęć maluchy zapoznały się z różnymi gatunkami roślin leśnych, jakie można umieścić w słoiku.
Zerówkowicze mieli do wyboru szereg roślin o różnych właściwościach oraz inne komponenty leśne, tj. mech, kamienie, drewno, piasek, które służyły nie tylko jako elementy dekoracyjne, ale także jako naturalny składnik ekosystemów leśnych. Następnie każdy z młodych uczestników zajęć rozpoczął tworzenie własnego mikro ekosystemu w słoik. Każde dziecko wybrało samodzielnie rośliny i elementy dekoracyjne, a następnie umieściło je w słoiku według własnego pomysłu pamiętając o tym, żeby warunki wewnątrz słoika były odpowiednie dla roślin. W czasie procesu twórczego leśnik wyjaśnił im, jak dbać o las w domu - jak często podlewać słoiki oraz jakie warunki świetlne i temperaturowe są niezbędne roślinom.
Każdy uczestnik zajęć mógł zabrać swój słoikowy las do domu i dalej się nimi opiekować. Zajęcia te pozwoliły dzieciom poznać różne gatunki roślin oraz dowiedzieć się, czym jest ekosystem leśny. Zajęcia wpłynęły także na rozwój umiejętności manualne i kreatywność zerówkowiczów. Dodatkowo, słoikowe lasy stanowią piękną ozdobę dla domu lub klasy, a dzieci mogą być dumne z własnoręcznie wykonanego projektu.