Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Lasy referencyjne i lasy HCVF

Lasy referencyjne - obserwuje się w nich naturalne procesy zachodzące w przyrodzie. Na ich terenie nie prowadzi się czynności związanych z gospodarką leśną.

Lasy HCVF - lasy o szczególnej wartości [High Conservation Value Forests].
Są to lasy, wyróżnione przez zarządzającego według następujących kategorii:
a) tereny leśne posiadające globalne, regionalne lub narodowe znaczenie pod względem koncentracji różnorodnych wartości biologicznych (np. endemizm, gatunki zagrożone wyginięciem, rzadkie, refugia)
b) tereny leśne posiadające globalnie, regionalnie lub narodowo znaczenie krajobrazowe stanowiące unikalne miejsce występowania lub występowania większości populacji rodzimych gatunków w naturalnym zagęszczeniu i liczebności.
c) lasy zawierające rzadkie, zagrożone lub wymierające ekosystemy
d) lasy spełniające funkcje w sytuacjach krytycznych (np. ochrona przeciwpowodziowa, powstrzymanie erozji).
e) lasy o fundamentalnym znaczeniu dla podstawowych potrzeb społeczności lokalnych (np. wyżywienie, wypoczynek, zdrowie, egzystencja).
f) lasy o szczególnym znaczeniu dla tradycyjnej tożsamości kulturowej (tereny ważne kulturalnie, przyrodniczo, ekonomicznie lub religijnie dla społeczności lokalnych)

Nadleśnictwo Strzałowo informuje, że uwagi i propozycje dotyczące lasów o szczególnych walorach przyrodnicznych wg kryteriów HCVF można składać drogą mailową na adres: strzalowo@olsztyn.lasy.gov.pl lub pocztą tradycyjną na adres: Nadleśnictwo Strzałowo, Strzałowo 2, 11-710 Piecki.

Dane o lasach referencyjnych oraz  lasach HCVF na terenie nadleśnictwa Strzałowo znajdują  się na naszej stronie BIP:

 

Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Las w słoiku, czyli pracowity dzień w grupie 0 „B”

Las w słoiku, czyli pracowity dzień w grupie 0 „B”

W oddziale przedszkolnym szkoły podstawowej im. Karola Wojtyły w Pieckach odbyły się niecodzienne zajęcia z udziałem leśnika z Nadleśnictwa Strzałowo.

Podczas tego spotkanie zerówkowicze mieli okazję stworzyć własne ekosystemy w słoiku.
W fazie wstępnej zajęć  maluchy zapoznały się z różnymi gatunkami roślin leśnych, jakie można umieścić w słoiku.

Zerówkowicze mieli do wyboru szereg roślin o różnych właściwościach oraz inne komponenty leśne, tj. mech, kamienie, drewno, piasek, które służyły nie tylko jako elementy dekoracyjne, ale także jako naturalny składnik ekosystemów leśnych. Następnie każdy z młodych uczestników zajęć rozpoczął tworzenie własnego mikro ekosystemu w słoik. Każde dziecko wybrało samodzielnie rośliny i elementy dekoracyjne, a następnie umieściło je w słoiku według własnego pomysłu pamiętając o tym, żeby warunki wewnątrz słoika były odpowiednie dla roślin. W czasie procesu twórczego leśnik wyjaśnił im,  jak dbać o las w domu - jak często podlewać słoiki oraz jakie warunki świetlne i temperaturowe są niezbędne roślinom.
Każdy uczestnik zajęć mógł zabrać swój słoikowy las do domu i dalej się nimi opiekować. Zajęcia te pozwoliły dzieciom poznać różne gatunki roślin oraz dowiedzieć się, czym jest ekosystem leśny. Zajęcia wpłynęły także na  rozwój umiejętności manualne i kreatywność zerówkowiczów. Dodatkowo, słoikowe lasy stanowią piękną ozdobę dla domu lub klasy, a dzieci mogą być dumne z własnoręcznie wykonanego projektu.