Wydawca treści Wydawca treści

Pomniki przyrody

Pomnik przyrody ustanowiony zostaje uchwałą rady gminy.

W uchwale znajdują się informacje dotyczące m.in.:

- nazwy pomnika,

- jego lokalizacji,

- organu sprawującego nadzór,

- szczególnych celów ochrony.

Projekt takiej uchwały powinien być uzgodniony z właściwym regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.

Rada gminy ma również moc pozbawiania danego obiektu miana pomnika przyrody. Może podjąć taką decyzję, gdy dany obiekt utraci wartości przyrodnicze lub "w razie konieczności realizacji inwestycji celu publicznego lub zapewnienia bezpieczeństwa powszechnego."

Na terenie nadleśnictwaStrzałowo wg stanu na 31.12.2013 r. znajduje się 39 pomników przyrody, w tym:

- pojedyncze drzewa - 18,

- grupy drzew - 18,

- głazy 3.

Największą grupę stanowią drzewa następujących gatunków:

- dąb – 111,

- sosna – 39,

- lipa – 1,

- klon – 2,

- osika – 1,

- świerk – 2,

- grab, brzoza brodawkowata, olcha czarna, lipa po 1 drzewie,

- jałowiec - 1.


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Las w słoiku, czyli pracowity dzień w grupie 0 „B”

Las w słoiku, czyli pracowity dzień w grupie 0 „B”

W oddziale przedszkolnym szkoły podstawowej im. Karola Wojtyły w Pieckach odbyły się niecodzienne zajęcia z udziałem leśnika z Nadleśnictwa Strzałowo.

Podczas tego spotkanie zerówkowicze mieli okazję stworzyć własne ekosystemy w słoiku.
W fazie wstępnej zajęć  maluchy zapoznały się z różnymi gatunkami roślin leśnych, jakie można umieścić w słoiku.

Zerówkowicze mieli do wyboru szereg roślin o różnych właściwościach oraz inne komponenty leśne, tj. mech, kamienie, drewno, piasek, które służyły nie tylko jako elementy dekoracyjne, ale także jako naturalny składnik ekosystemów leśnych. Następnie każdy z młodych uczestników zajęć rozpoczął tworzenie własnego mikro ekosystemu w słoik. Każde dziecko wybrało samodzielnie rośliny i elementy dekoracyjne, a następnie umieściło je w słoiku według własnego pomysłu pamiętając o tym, żeby warunki wewnątrz słoika były odpowiednie dla roślin. W czasie procesu twórczego leśnik wyjaśnił im,  jak dbać o las w domu - jak często podlewać słoiki oraz jakie warunki świetlne i temperaturowe są niezbędne roślinom.
Każdy uczestnik zajęć mógł zabrać swój słoikowy las do domu i dalej się nimi opiekować. Zajęcia te pozwoliły dzieciom poznać różne gatunki roślin oraz dowiedzieć się, czym jest ekosystem leśny. Zajęcia wpłynęły także na  rozwój umiejętności manualne i kreatywność zerówkowiczów. Dodatkowo, słoikowe lasy stanowią piękną ozdobę dla domu lub klasy, a dzieci mogą być dumne z własnoręcznie wykonanego projektu.