Wydawca treści Wydawca treści

Leśne zwierzęta

Jeleń szlachetny - w gwarze łowieckiej samiec określany jest mianem byka, samica to łania. Samiec nosi na głowie poroże, które zrzuca w raz w roku (zazwyczaj w lutym/marcu). Żywi się pędami, liśćmi, korą drzew i krzewów. Jeleń jest aktywny nocą i nad ranem. Do życia wybiera duże kompleksy leśne.

Dzik - żyje w stadzie, w którym określona jest struktura socjalna. Na czele stoi odyniec, podlega mu locha, jej z kolei przelatki ( dziki w drugim roku życia), a najniżej w hierarchii znajdują się warchlaki. Do życia wybiera lasy połączone z polami lub łąkami. Zjada chętnie żołędzie, bukiew, a także rośliny leśne, grzyby, jagody, owady, dżdżownice.

Jenot - zamieszkuje tereny leśne położone w pobliżu zbiorników wodnych. Pobiera pokarm roślinny i zwierzęcy. Chętnie pływa. Prowadzi nocny tryb życia. Bywa, że w sytuacji zagrożenia udaje martwego.

Lis - zwierzę to prowadzi samotny tryb życia, jedynie w okresie godowym łączy się z partnerką. Żyje w norze, czasem dzieli ją z borsukiem (ma on osobne wejście). Jest zwierzęciem wszystkożernym.

Łoś - najliczniej występuje w północno-wschodniej części Polski. Zamieszkuje wilgotne, podmokłe lasy.

Wilk - jest niezwykle inteligentnym zwierzęciem. Żyje w stadzie, na czele którego stoi samiec - basior i samica - wadera. Poluje na ssaki kopytne - jelenie i sarny, nie pogardzi jednak padliną czy drobnymi ssakami. Może nie jeść przez tydzień, po tym okresie przyjmuje jednorazowo ok. 10 kg mięsa. Wilki są w Polsce pod ochroną.


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Las w słoiku, czyli pracowity dzień w grupie 0 „B”

Las w słoiku, czyli pracowity dzień w grupie 0 „B”

W oddziale przedszkolnym szkoły podstawowej im. Karola Wojtyły w Pieckach odbyły się niecodzienne zajęcia z udziałem leśnika z Nadleśnictwa Strzałowo.

Podczas tego spotkanie zerówkowicze mieli okazję stworzyć własne ekosystemy w słoiku.
W fazie wstępnej zajęć  maluchy zapoznały się z różnymi gatunkami roślin leśnych, jakie można umieścić w słoiku.

Zerówkowicze mieli do wyboru szereg roślin o różnych właściwościach oraz inne komponenty leśne, tj. mech, kamienie, drewno, piasek, które służyły nie tylko jako elementy dekoracyjne, ale także jako naturalny składnik ekosystemów leśnych. Następnie każdy z młodych uczestników zajęć rozpoczął tworzenie własnego mikro ekosystemu w słoik. Każde dziecko wybrało samodzielnie rośliny i elementy dekoracyjne, a następnie umieściło je w słoiku według własnego pomysłu pamiętając o tym, żeby warunki wewnątrz słoika były odpowiednie dla roślin. W czasie procesu twórczego leśnik wyjaśnił im,  jak dbać o las w domu - jak często podlewać słoiki oraz jakie warunki świetlne i temperaturowe są niezbędne roślinom.
Każdy uczestnik zajęć mógł zabrać swój słoikowy las do domu i dalej się nimi opiekować. Zajęcia te pozwoliły dzieciom poznać różne gatunki roślin oraz dowiedzieć się, czym jest ekosystem leśny. Zajęcia wpłynęły także na  rozwój umiejętności manualne i kreatywność zerówkowiczów. Dodatkowo, słoikowe lasy stanowią piękną ozdobę dla domu lub klasy, a dzieci mogą być dumne z własnoręcznie wykonanego projektu.